Op de consumentenmarkt is het tegenwoordig heel normaal: een alles in 1 pakket bij je provider, of het nu via glasvezel is of niet.

Zakelijk gezien is het logisch dat je internet binnen je pakket hebt, het liefste zo snel mogelijk. Een telefoon hoeven we al helemaal niet over te beginnen, dit is tegenwoordig immers de levensader van elke ondernemer. Maar televisie, wat moeten we daar eigenlijk mee? Kortom: Is een alles in 1 pakket voor de zakelijke markt handig? Wat doet de gemiddelde ondernemer met televisie?

De huidige transformatie van televisie

Laten we om te beginnen eens kijken naar de transformatie van televisie (kijken) op de consumentenmarkt. Televisie kijken is in de laatste 15 jaar flink veranderd. Niet alleen zijn de specificaties van het toestel significant op de schop gegaan, maar ook beelddragers, ontvangers en de hele manier waarop we naar schermen kijken, is veranderd.

Waar we vroeger nog een televisie met “een dikke kont” in de woonkamer hadden staan, steekt de gemiddelde televisie van tegenwoordig amper meer van de muur af en zitten we tijdens het “televisie kijken” met de tablet op schoot.

Kijken we naar beelddragers dan zijn we van VHS en DVD naar TV on demand gegaan. Het televisie kijken zelf lijkt nog op zich te wachten, maar dat partijen als Netflix keihard groeien betekent dat de markt in beweging is. Om dan over de verkopen van Chromecasts en AppleTV nog maar te zwijgen.

Particulier naar zakelijk?

De gehele transformatie van scherp naar scherper en “ik bepaal zelf waar en wanneer ik iets kijk” is hartstikke leuk, maar wat heeft de zakelijke markt hier precies aan? Waar gewerkt wordt, moet ook tijd voor ontspanning zijn, maar gaan werknemers daadwerkelijk televisie kijken?

Momenteel zijn veel geziene plekken voor televisies (waaronder ook narrowcasting) de ontvangst- en ontspanningsruimten van bedrijven. Zakelijk bezoek kan zodoende CNN of RTL Z kijken terwijl hij of zij zit te wachten. Werknemers zouden op dienst beurt hun pauze kunnen benutten om naar de televisie te kijken, puur ter ontspanning.

Aan deze argumenten hangt 1 grote ‘maar’: de bedrijfsgrootte lijkt een belangrijke rol te spelen. Eenpitters en MKB-bedrijven zullen minder snel gebruik maken van zakelijke televisie dan bedrijven van 50 werknemers of meer. Ten slotte krijgen zij over het algemeen minder bezoek over de vloer en zijn er minder werknemers die ter ontspanning voor de buis gaan hangen.

Verder is de prijs van een dergelijk pakket van belang. Indien tv er (zo goed als) “gratis” bij wordt geleverd. Kost het niet veel extra zou het concept nog best wel eens kunnen gaan aanslaan. Conclusie: “Of alles in 1 een zakelijk succes zal gaan worden, is dus nog even afwachten…”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl